کلام

نوشته ها،‌مقاله ها و پرسش و پاسخ

کلام

نوشته ها،‌مقاله ها و پرسش و پاسخ

کلام

هوالقادر

دکتر موسی الرضا امین زارعین متولد سال 1338
قطع نخاع مهره 6 گردن در حین مسابقات کشتی در تاریخ 23/04/1358در گناباد،
دانشجوی فنی مهندسی در گرگان.
اخذ مدرک دکتری فلسفه علم از بخش شرق شناسی دانشگاه مسکو در شهر دوشنبه (استالین آباد) درسال 1388.
موسس جامعه معلولین سامان سبزوار.
رییس انجمن تشکلهای معلولین خراسان رضوی.
عضو هیئت امناء جامعه معلولین ایران.
اقدام و مشارکت به احداث 113 واحد مسکونی برای معلولین.
شهروند طلایی و معلول نمونه ی کشور در سال های 86 و87 ازطرف شهرداری تهران و سازمان بهزیستی کل کشور.
انتخاب به عنوان معلم نمونه ی شهرستان سبزوار 2 بار و استان خراسان 1 بار
قبولی در کنکور سراسری 3 بار؛ مکانیک گرگان سال1357؛ برق مشهد سال؛ 1365نقشه کشی صنعتی تهران سال 1366.
مقالات وکتب چاپ شده به زبان های فارسی، روسی، سرلیک، انگلیسی و عربی 18 مورد.
مشاوره رساله های فوق لیسانس 9 مورد.
دریافت مدال افتخاری تیراندازی در استوک مندویل انگلستان سال 58.
دارنده ی رکورد شنای معلولین ایران سال 1365.
دریافت 2 نشان لیاقت وعلمی از کشور تاجیکستان سال 1384.
نامزد دریافت نشان دولتی ونامزد نخبگان کشور سال 1390.
دریافت گواهینامه داوری مقالات و یا هیات علمی اولین همایش علوم انسانی و اسلامی 1392.
نخبه ورزشی و پژوهشی بازنشستگان کشوری در سال 1398

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۰ ثبت شده است

  اسم اعظم در دعای سحر  امام خمینی (ره)

                       موسی الرضا  امین الزارعین

       بدان که انسان، تنها موجودی است که جامع همه مراتب عینی و مثالی و حسٌی است و تمام عوامل غیب، و شهود و هر چه در آنهاست در وجود انسان پیچیده و نهان شده است و چنانچه خدای متعال می فرماید :خداوند همه نامها را به آدم اموخت و مولای مان علی علیه اسلام می فرماید:

اتزعم انک جرم صغیر                                                     

و فیک انطوی عالم الا اکبر

و دائک منک و لا تشعروا                                                   

و دوائک فیک و لا تبصروا

بنابرین، ادمی با مالکیان ملکی است و با ملکوتیان، ملکوتی و با جبروتیان جبروتی، و از آن حضرت و حضرت صادق (ع)روایت شده که فرمودند: بدان که صورت انسانی بزرگترین حجت خداوند بر خلق است و آن همان کتابی است که حضرت با دست خود نوشته است و خود مختصری از لوح محفوظ است .

پس انسان خلیفه خداست که به صورت الهی آفریده شده است. چون خدای تعالی با اسم جامع خود بر حضرات تجلی کرد و در آینه انسان خود نمای کرد. به قول حافظ :

نظری کرد ببیند به جهان قامت خویش               

خیمه در آب و گل مزرعه آدم زد

.........

چون انسان را فرستادیم بیرون             

جمال خویش بر صحرا نهادیم                   ((سبزواری))

       انسان متصرف در بلاد خداست و خلعت های اسماء و صفات خداوندی را در بر کرده است و در گنجینه های ملک و ملکوت او نفوذ دارد روحش از حضرت الهیه بر او دمیده شده ظاهرش نسخه ای است از ملک و ملکوت و باطنش گنجینه های خدای لایموت و چون جامع همه صورت های کونیه و الهیه بودن  از این رو در تحت تربیت اسم اعظمی که به همه اسماء و صفات محیط بود و بر همه رسم ها  و تعین ها حکومت داشت قرار گرفت، پس رب انسانی جامع کامل همانا حضرت الهیه است و سزاوار است او خدای را به نامی که با مقامش تناسب دارد و او را از اموری که با او سازگار نیست محافظت میکند.

و از این روست که باید در مقام استعاذه و پناهندگی از شیطان رجیم به نام الله پناهنده شود نه دیگر نامها.  انسان همان وجود جامعی است که همه مراتب وجود را در انحصار خود قرار داده است. به قول حاجی سبزواری:

سین انسان چون که  خیزد از میان      

             اول و آخر نماند غیر آن

و تعبیر لطیفی جناب حاجی سبزواری در دعای صباح و ملاصدرا در شواهد الربوبیه دارند مبنی بر اینکه اصلا خداوند خود انسان کامل است که آیه شریفه ((و ما یکون من نجوی ثلاثه الا هو رابعهم)) با صراحت ناظر به همین مطالب است، زیرا تا مرتبه ذات او جامع حقیقت انسانیت و تمام و کمال انسانی نباشد چگونه به عنوان شخص چهارمی در بین سه شخص شرکت و حضور دارد.

پس پروردگاری که اورا ایجاد کرده و کمالش را به او اضافه فرموده همان ذات خداوندی است که به اعتبار همه اسماء به حسب بدایت که از ان به الله تبدیل میشود و از این روست که خدای تعالی به شیطان فرمود چرا سجده نکردی به آنچه من با دو دستم او را آفریدم دو دست متقابل مانند دو دست لطف و قهر وبا دو دست جلال و جمال که شامل همه اسماء است.

 چکیده مقالات همایش اخلاقی عرفانی فلسفی    1382،ج،15،صص،213،212 –  قم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۰ ، ۰۹:۵۸
موسی الرضا امین زارعین

شهر سالم

مجموعه ی چکیده مقالات

دومین همایش ملی شهرسالم

5خردادماه 1389- سبزوار

کدمقاله:153

دانشگاه تربیت معلم سبزوار مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی واجتماعی

حقوق برابر شهروندی، مناسب سازی شهری، کاهش امارمعلولین

سید حمید جوادیان، موسی الرضا امین زارعین ، داوود سمیعی پور

1-کارشناس مرکز پژوهشی دانشگاه تربیت معلم سبزوار

2-استادیار ودبیر آموزش وپرورش ومدرس دانشگاه

3-دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا وبرنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت معلم سبزوار

چکیده:

          تغییر نگرش نسبت به موضوع معلولیت، یک ضرورت اجتماعی وفرهنگی است که باید به آن پرداخته شود.نگاه سنتی، همان نگاه طبی در حد درمان جسم، ونگاه امروز، نگاهی اجتماعی به مساله ی معلولیت است باور کردن توانایی معلولین، ایجاد فضای مناسب برای زندگی شهری، امکانات اموزش بافضای مناسب برای کودکان، دانش آموزان وحتی دانشجویان معلول، اشتغال ، توجه به معضلات زنان معلول ، معلولان بی سرپرست، بدسرپرست ، تعیین سهم معلولین از زندگی اجتماعی، ازدواج، اسکان، مبلمان شهری ، معضلات اقتصادی،توجه رسانه های گروهی به ویژه صداوسیما ،فرصت برای گردش و... ودر یک نگاه ایجاد ضمانت اجرایی قانون معلولان وسعی در انطباق قانون معلولان کشور با قانون جامعه ی جهانی معلولان وایجاد برابری اجتماعی در برخورداری از حقوق شهری وشهروندی وانسانی (به خصوص جامعه ی مظلوم معلولین روستایی)، نظام مدیریتی کشور رابران می دارد تا دیگر گونه به این مهم بپردازد .هرگاه سانحه ای اعم از، تصادف، اتش سوزی، رخدادهای تکنولوژیکی ، سیل ، زلزله ، جنگ ، درگیری وهمچنین نا همگونی های ژنتیکی و... به وقوع بپیوندند، به طور قطع شاهد افزایش  آمار جوامع معلولین خواهیم بود.لذا فرض است تا مسئولان نظام،بانگاهی ژرف وعمیق به موضوع معلولیت بپردازند:«چراکه واقعه خبر نمی کند.»هرحادثه علتی دارد،علتها خبر می کنند حتی دادمی زنند.

         -اگر بتوانیم با ارائه ی فضایی مناسب،شرایط مناسب اکولوژیکی واجتماعی معلولان رادر سطح جامعه ومحیط زندگی فراهم آوریم ، به گونه ای که معلولان همچون دیگر مردم اجتماع، به تناسب شرایط جسمی ،بتوانند به فعالیت های اجتماعی خود بپردازند . به طور یقین شرایط کاهش آمار معلولان وتغییر نگرش اجتماع نسبت به معلول را فراهم اورده ایم .

-به واقع چه فرقی است میان افرادی که ازپله بالا می روند،با کسانی که با آسانسور یا پله کان برقی این مسیر راطی می نمایند .

         اگراین فضا مهیا شود،وعدالت دربرخورداری ممکن گردد،چه میزان از درصد معلولان جامعه کاسته خواهد شد؟

-چگونه میتوان شهری سالم داشت در حالی که هنوز معلولان ما در پای اذهان وپله ها مانده اند؟

      آیا شهرسالم ،همان شهر برخورداری برای همه افراداجتماع نیست؟! 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۹۰ ، ۱۰:۰۱
موسی الرضا امین زارعین