کلام

نوشته ها،‌مقاله ها و پرسش و پاسخ

کلام

نوشته ها،‌مقاله ها و پرسش و پاسخ

کلام

هوالقادر

دکتر موسی الرضا امین زارعین متولد سال 1338
قطع نخاع مهره 6 گردن در حین مسابقات کشتی در تاریخ 23/04/1358در گناباد،
دانشجوی فنی مهندسی در گرگان.
اخذ مدرک دکتری فلسفه علم از بخش شرق شناسی دانشگاه مسکو در شهر دوشنبه (استالین آباد) درسال 1388.
موسس جامعه معلولین سامان سبزوار.
رییس انجمن تشکلهای معلولین خراسان رضوی.
عضو هیئت امناء جامعه معلولین ایران.
اقدام و مشارکت به احداث 113 واحد مسکونی برای معلولین.
شهروند طلایی و معلول نمونه ی کشور در سال های 86 و87 ازطرف شهرداری تهران و سازمان بهزیستی کل کشور.
انتخاب به عنوان معلم نمونه ی شهرستان سبزوار 2 بار و استان خراسان 1 بار
قبولی در کنکور سراسری 3 بار؛ مکانیک گرگان سال1357؛ برق مشهد سال؛ 1365نقشه کشی صنعتی تهران سال 1366.
مقالات وکتب چاپ شده به زبان های فارسی، روسی، سرلیک، انگلیسی و عربی 18 مورد.
مشاوره رساله های فوق لیسانس 9 مورد.
دریافت مدال افتخاری تیراندازی در استوک مندویل انگلستان سال 58.
دارنده ی رکورد شنای معلولین ایران سال 1365.
دریافت 2 نشان لیاقت وعلمی از کشور تاجیکستان سال 1384.
نامزد دریافت نشان دولتی ونامزد نخبگان کشور سال 1390.
دریافت گواهینامه داوری مقالات و یا هیات علمی اولین همایش علوم انسانی و اسلامی 1392.
نخبه ورزشی و پژوهشی بازنشستگان کشوری در سال 1398

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

تقسیمات اسماء ذات،صفات، افعال وامهات اسماء باری تعالی

چهارشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۵:۲۲ ب.ظ

 

 

اسماءالذات

امهات  الاسماء

اسماء الصفات

اسماء الافعال

الله، الرب،الملک، القدوس، السلام، المومن، المهیمن، العزیز، الجبار، المتکبر، العلی، العظیم، الظاهر، الباطن، الکبیر، الجلیل، المجید، الحق، المبین، الواحد، الماجد، الصمد، الاول، الاخر، المتعالی، الغنی، النور، الوارث، ذوالجلال، الرقیب.

30

الحیات،

الکلام، القدرة، الارادة،

العلم، السمع، البصر

.7

الحی، الشکور، القهار، القاهر، القوی، القادر، المقتدر، القوی، الکریم،   الغفار، الرحمان، الرحیم، الغفور، الودود، العلیم، الخبیر، المحصی، الحلیم، الرشید، الرؤف، الحکیم، الشهید، السمیع، البصیر، الصبور، البر

.25

 

 

المبدی، المعید، الوکیل، الباعث، المجیب، الواسع، الحسیب، المقیت، الحافظ، الخالق، الباری، المصور، الوهاب، الرازق، الفتاح، القابض، الباسط، الخافض، الرافع، المعز، المذل، الحکم، العدل، اللطیف، المحیی، الممیت، الوالی، التواب، المنتقم، المقسط، الجامع، المغنی، المانع، الضار، النافع،الهادی، البدیع،الرشید.

38

 

این جدول درشرح  مقدمه قیصری بر فصوص الحکم محی الدین عربی اندلسی تالیف سید جلال الدین آشتیانی، ص، 258، چاپ دوم، 1370،قم،انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.و حمزۀ فناری در شرح مفتاح از کتاب انشاء الدوایر شیخ اکبر محی الدین عربی (قده)آورده شده.

البته که صفات خدا عین ذات است. ولی بین اسماء افعال واسماء صفات با اسماء ذات وامهات اسماء تفاوت اندکی است که ما اشارهء کوتاهی به آن می کنیم. اسماء افعال و غالب اسماء صفات منوط و مشروط به موجودات دیگر است مثل الرزاق،الخالق، الرحمن، الرحیم. ملا احمد نراقی می گوید:

       خواست تا رزاقیش گردد عیان     

                                  آفرید آن طایفه محتاج نان

           ولی غالب اسماء ذات وهمهء امهات اسماء منوط ومشروط به موجودات دیگر نیست مثل الحی، النور، الاراده ،العلی،الصمد،الواحد،المتعالی این اسماء را توقیفیه وتوظیفیه می گویند یعنی موقوف به خداوند است وبرای  نام گذاری افراد بایستی بر سر آن عبد بیاوریم  که درفقه اهل سنت واجب و در فقه شیعه مستحب است وتعداد آن صد می باشد.واسماء دیگری برای  خداوند عزوجل  می باشد در دعای شریف جوشن کبیر که تعداد آن 1001 می باشد علامه طباطبائی  از آیات قران 175 اسم در آورده است  و حقیر کمترین 572 اسم  برای  باریتعالی از آیات قران استخراج کرده ام که آنها راجداگانه  مرقوم می دارم انشاء الله و دیگری قول عرفاست که هرچه در عالم هست اسماء الهی است.

چون نورکه ازمهرجداهست وجدانیست      

                 عالم  همه  اسماء خداهست وخدانیست

 درآینه ببینید  همه  صورت   خود را       

                  این صورت آینه شماهست وشمانیست

آن صورت آینه شما هست چون شمارا می نمایاند شما نیست چون صورت آینه آثار ذاتی شماست نه ذات شما بدین سیاق هرچه در عالم هست خداست وخبر از خالق خویش می دهد.

 به دریا بنگرم     دریا تو بینم       

                            به صحرا بنگرم صحراتو بینم

به هرجا بنگرم کوه ودرودشت       

                            نشان از قامت     رعناتو بینم

                     ................................

با صدهزارجلوه برون آمدی که من       

                       با صد هزار دیده تماشا کنم تو را

                     ...............................

           برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به کتاب شرح فصوص الحکم تاج الدین حسین بن حسن خوارزمی ،تصحیح نجیب مایل هروی،چاپ دوم،1368،انتشارات مولی،چاپ فارابی، تهران،ص،21 بدنبال پرسش دانشجویان در مورد اسماء ذات وصفات گردآوری خانم نزهتی وصائمی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی